در این مقاله از  سایت سمانیک به مهارت‌هایی که هر متخصص سئو باید برای موفقیت در این راه به آن مجهز باشد اشاره می کنیم :

۱-توانایی حل مسئله

هر وب‌سایتی با دیگر وب‌سایت‌های دیگر تفاوت دارد. به تبع آن ، راهکارها و استراتژی‌هایی که باید برای بهبود رتبه سایت ها انجام شود تفاوت دارد . در بعضی موارد تعداد این مشکلات به حدی زیاد می شود که تنها یک ذهن خلاق که توانایی حل مسئله دارد می‌تواند از پس مشکلات برآمده و نتیجه بهتری بگیرد . شخصی که بتواند با ذهنی باز ، به مشکلات و روند حل آنها نگاه کند.

۲- اولویت‌بندی

سئو فرآیندی است که سطوح مختلفی دارد. این که بتوان این فرآیند را بر اساس بودجه فعلی به وظایف و سطوح مختلفی تقسیم کرد مهارتی است که یک متخصص سئو کارآمد باید از آن برخوردار باشد . تشخیص این که چه چیزی در اولویت است و چگونه می‌توان پروسه را مرحله‌بندی کرد به تجربه و تخصص شما و البته بودجه و منابع انسانی در دسترستان بستگی دارد . چرا که پروژه‌های سئوی زیادی به خاطر عدم اولویت‌بندی صحیح، دچار مشکل شده‌ و چه بسا شکست خورده اند.

۳- تحقیق

به وسیله تحقیق می توانید برای پروژه سئو خود برنامه ریزی کنید و اطلاعات کاملی از جمله اینکه برای چه مواردی باید رتبه بگیرید ، رقیبانتان چه کسانی هستند و یا می خواهید به کجا برسید و به دنبال چه هدفی هستید را بدست آورید. اگر مرحله تحقیق و بررسی اولیه را به درستی انجام ندهید به جایی نخواهید رسید.

۴- آنالیز

ابزارهای مختلفی برای آنالیز وضعیت رتبه سایت ها وجود دارد که اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند اما اگر نتوانید آنها را به درستی تحلیل کنید به چه دردی می‌خورند؟
نباید توقع داشته باشید که این ابزارها خود اطلاعات را برای شما آنالیز کنند و به شما بگویند دقیقا چه کاری برای بهبود رتبه سایتتان انجام دهید. باید بتوانید از این ابزار ها استفاده کرده و به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

۵- قدرت تصمیم‌گیری

متخصصین سئو باید قدرت تصمیم گیری در لحظه را داشته باشند چرا که در سئو هیج چیز ثابت نیست . توانایی شما برای تصمیم‌گیری در لحظه می‌تواند تاثیر بسیار مهمی روی نتایج مشتریان‌تان و یا خودتان داشته باشد.

۶- توانایی نوشتن

حتما این جمله را بارها شنیده اید که در سئو، محتوا پادشاه است. چگونه یک متخصص سئو می‌تواند بارها و بارها بگوید که محتوا پادشاه است اما خودش تا به حال چیزی ننوشته باشد؟ یک متخصص سئو باید توانایی نوشتن یک محتوای خوب برای وب‌سایت خودش را داشته باشد . اگر در این کار ضعیف هستید پیشنهاد می‌کنیم همین حالا کار نوشتن را آغاز کنید.

۷- انعطاف‌پذیری

هرروز مشتریان جدیدی با شما تماس می‌گیرند که هر کدامشان در یک حیطه بسیار متفاوت کار می‌کنند. مسلما شما می‌توانید فقط در یک حیطه کار کنید اما چقدر؟ روزهایی را به خاطر می‌آورم که دوستانم در یک حیطه خاص کار می‌کردند و فقط می‌توانستند ۷ یا ۸ مشتری بگیرند! چرا؟‌ چون نتایج جست‌وجو برای آن عبارات فقط ۱۰ جا داشت. شما نمی‌توانید بیشتر از یک یا دو سایت در یک حیطه داشته باشید چون مستقیما می‌شوید رقیب خودتان و در حلقه‌ای بی پایان می‌افتید.

۸- کدنویسی

درست است که یک مشاور و متخصص سئو برنامه‌نویس نیست؛‌ اما باید خودش درک قوی‌ای نسبت به مسائل داشته باشد تا بتواند هنگام ارجاع به تیم فنی آنها را توجیه کند و روی کارشان نظارت داشته باشد . یک متخصص سئو خوب باید حداقل به HTML تسلط داشته باشد و با ابزارهای مدیریت سرور، فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی و … آشنا باشد.

۹- برقراری ارتباط با دیگران

یک متخصص سئو باید بتواند به بهترین شکل ممکن با دیگران ارتباط برقرار کند. اگر نتوانید کاری که انجام می دهید را به خوبی معرفی کنید و یا در جلسات مشاوره‌ای، به مشتریان‌تان مشورت دهید به طور قطع در کار خود شکست خواهید خورد.

۱۰- علاقه به یادگیری

سئو هرروز در حال تغییر است و مشاور سئو، علاوه بر این که هر هفته باید مقالات مرتبط با حوزه کاری اش را مطالعه کند باید از طریق توییتر یا دیگر شبکه‌های اجتماعی با مدیران دیگر شرکت‌ها و وبلاگ‌نویس‌های فعال این حیطه در ارتباط باشد تا دقیقا بداند چه چیزی بروز شده است و چه تغییراتی در الگوریتم‌های گوگل ایجاد شده است.
موارد فوق نه تنها برای مشاورین سئو، بلکه برای تمامی افرادی که در حیطه‌های مختلف وب فعالیت می‌کنند اهمیت دارد و باید از زاویه تخصص خودشان به آنها توجه کنند تا بتوانند به عنوان یک متخصص حرفه‌ای، در جوامع تجاری حضور پیدا کنند.