در حال حاضر ابزارهای بسیاری برای جمع آوری اطلاعات کاربران بر روی وبسایت وجود دارند که هرکدام قابلیت ها و ویژگی های منحصر بفردی دارند ولی بهترین و کامل ترین ابزار موجود گوگل آنالیتیک است که مشخصا توسط شرکت گوگل و بصورت رایگان ارائه شده است. برای یک مدیر و برنامه ریز مارکتینگ مهمتر از جمع آوری اطلاعات، تحلیل و بکارگیری آنهاست. در واقع گوگل آنالیتیک ابزارها و گزارشات متنوعی به ما ارائه می کند که فرآیند تحلیل و تصمیم گیری را آسان تر می کند. بوسیله گوگل آنالیز شما می توانید سایت خود را از منظر سئو و  بهینه سازی سایت ارزیابی و آنالیز کنید.

این سایت هم چنین به شما در خروج از پنالتی گوگل هم کمک می کند. آمارها و گزارشات دریافت شده از گوگل آنالیتیک  به ما کمک می کند تا پاسخ درستی برای هریک از سوالات زیر داشته باشیم. سوالاتی که میتوانند نقشی اساسی در هدف گذاری و تعیین استراتژی داشته باشند.

۱- عملکرد سایت من بطور کلی چطور است؟

۲- چه کسانی از سایت من بازدید می کنند؟

۳- از چه درگاهی بازدید کننده جذب می کنم؟

۴- کاربران چه رفتاری در وبسایت من دارند؟

۵- مسیر حرکتی کاربر چقدر هدفمند است و چند درصد به مشتری تبدیل می شوند؟

آشنایی با گوگل آنالیتیک

بخش‌های مختلف گوگل آنالیز:

نشست/دوره (Sessions):
منظور از نشست بازه زمانی خاصی است که هر بازدیدکننده بطور فعال در حال تعامل با سایت و در نتیجه وب سرور مربوطه می باشد.

تعداد بازدید از صفحه (Pageviews):
تعداد کل صفحات مشاهده شده توسط بازدیدکنندگان را نشان می دهد .

تعداد صفحات در هر دوره (Pages/Session):
در واقع میانگین تعداد صفحات مشاهده شده در هر نشست کاربر می باشد.
متوسط بازه زمانی دوره (Avg. Session Duration) :
میانگین زمانی که کاربران در یک نشست، به طور فعالانه با سایت تعامل برقرار می کنند.
نرخ پرش (Bounce Rate) :
نرخ پرش یا Bounce rate به تعداد کاربرانی اطلاق می شود که به سایت مراجعه می کنند و مطلب مورد نظر را در سایت پیدا نمی کنند و در نتیجه از سایت شما خارج می شوند. این خروج یا از طریق بستن مرورگر یا کلیک روی گزینه بازگشت و یا روی لینک خارجی از سایت اتفاق می افتد.
نشست جدید (New Sessions) :
تعداد بازدیدکنندگانی که جدیدا و برای اولین بار به سایت شما مراجعه می نمایند.

اهداف (Goals) :
منظور از اهداف، کلمات کلیدی و یا عبارات مورد جستجوی کاربران می باشد که از آن طریق به سایت شما دسترسی پیدا نموده اند.
کمپین (Campaigns) :
این فاکتور پارامترهایی را به آدرس URL صفحه از وب سایت اضافه می کند که باعث می شود بتوانید اطلاعات بیشتر درباره ترافیک ارجاعی به سایت از طریق آن لینک، جمع آوری نمایید. به عنوان مثال شما می توانید لینکی از وب سایت خود را در سایت های تبلیغاتی قرار دهید و برآورد کنید کاربران چند بار با مراجعه به آن لینک، به سایت شما هدایت شده اند.
نرخ دستیابی به هدف (Goal Conversion Rate) :
این پارامتر بیانگر درصد اهداف تکمیل شده توسط بازدیدکنندگان است. در واقع نشان می دهد که چند درصد از اهداف بازدیدکنندگان در سایت شما به نتیجه رسیده است و سایت شما چه میزان از اهداف (کلمات و عبارات کلیدی) بازدیدکنندگان را پوشش می دهد.
تکمیل هدف (Goal Completions) :

این پارامتر بیانگر تعداد بازدیدکنندگانی است که به اهداف (Goals) خود در سایت دست یافته اند.
ارزش هدف (Goal Value) :

این پارامتر میزان مالی مربوط به اهداف را برآورد می کند. بدین معنا که از جستجوی کاربران در سایت شما چه میزان درآمد نصیب شما شده است.
Hits :
این فاکتور تعداد کل فعالیت های بازدیدکنندگان را در سایت نمایش می دهد. این فعالیت ها می توانند شامل باز نمودن صفحه ای در سایت، یا مشاهده عکس های سایت، ثبت نام و …. باشد.
Hits   درحالت کلی به دسته های زیر تقسیم می شود:
کلیه تعاملات مربوط به صفحات سایت (page tracking hits) ، کلیه رویدادهای سایت (event tracking hits) ، تعداد تعاملات تجارت الکترونیک (ecommerce tracking hits) و کلیه فعالیت های مربوط به شبکه های اجتماعی (social interaction hits)