شبکه های اجتماعی به شکل وسیعی تقریبا همه‌ی‌ چیزهای اطراف‌مان را تغییر داده‌اند. با ظهور شبکه های اجتماعی ، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسان‌تر از گذشته شده است.
یکی از بهترین ویژگی‌هایی که شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای امروزی دارند، این است که مانع چندانی برای ورود و استفاده از امکانات آنها وجود ندارد. در دوره‌های گذشته صاحبان کسب و کار باید هزینه های هنگفتی را برای تبلیغات صرف می‌کردند تا به مشتری مورد نظرشان برسند. ولی امروزه با وجود این شبکه ها می توان با هزینه کمتر به مخاطب نزدیک شوید!

شبکه های اجتماعی مناسب

 کدام شبکه اجتماعی مناسب کسب و کار شما می باشد؟

اصولا در ایران هر شبکه اجتماعی برای یک هدف مناسب است در نتیجه در ابتدا باید هدفتان را از فعالیت در شبکه های اجتماعی مشخص کنید.
سعی کنید به جای اینکه در همه شبکه‌های اجتماعی فعالیت ضعیفی داشته باشید، در ۲ یا ۳ شبکه اجتماعی قدرتمند ظاهر شوید. می توان گفت در حال حاضر در ایران، شبکه‌ های اجتماعی که فعالیت در آن‌ها تاثیر مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در کسب و کار ها دارند، لینکداین، تلگرام و اینستاگرام است.

تلگرام

فعالیت در تلگرام بطور مستقیم برای سایت ما ترافیک ایجاد می‌کند و لینک‌هایی که در آن ثبت می‌شوند هیچ ارزشی برای سئو سایت شما ندارند. در واقع می توان از تلگرام برای افزایش بازدید سایت بصورت رایگان و مستقیم استفاده کرد.

اینستاگرام

از اینستاگرام برای برندسازی، ارتباط با مخاطبان و گرفتن بازخورد از آن‌ها استفاده می شود.
از اینستاگرام می توان در رویدادهای خاص و نمایشگاه‌های بازرگانی استفاده کرد. هرگاه میزبان رویدادی باشیم، شرکت‌کنندگان را از طرق مختلف تشویق می‌کنیم با استفاده از هشتگ آن رویداد خاص، عکس‌هایی را که از آن‌جا گرفته‌اند، در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. هم‌چنین برای آن‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، جوایز و طرح‌های تشویقی در نظر می‌گیریم.

لینکدین

از لینکدین برای گرفتن بک لینک، ارتباط با افراد مختلف که با کسب و کارتان مرتبط یا غیر مرتبط هستند استفاده کنید.
اگر با مدل بنگاه به بنگاه (B۲B) فعالیت می‌کنید، باید تمرکزتان را به این شبکه اجتماعی بیش‌تر کنید. اتصال به متخصصان کسب و کار در هر صنعت با استفاده از لینکدین به ساده‌ترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد، زیرا این شبکه‌ی اجتماعی به شما امکان می‌دهد بر اساس نوع صنعت، عنوان شغلی و غیره به آنها دسترسی پیدا کنید. لینکدین نیز مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی، ایجاد رابطه‌ را بیش از هر چیز دیگر در اولویت قرار می‌دهد. از این رو، پیش از آن‌که بخواهید در لینکدین از فنون فروشندگی استفاده کنید، باید با دیگران ارتباط برقرار کنید. یکی از بهترین ویژگی‌های لینکدین برای کسب و کارها، گروه‌های لینکدین است. کسب و کارها در بازارها یا صنایع مخصوص به خودشان اقدام به ایجاد گروه می‌کنند و از دیگران می‌خواهند به آنها بپیوندند.

البته این به معنی عدم فعالیت در دیگر شبکه های اجتماعی نیست اما اگر می‌خواهید به طور منسجم و قوی فعالیت کنید، بیشتر وقت و انرژی خود را روی این سه شبکه اجتماعی بگذارید.
همچنین می توانید در شبکه های دیگر مثل فیس بوک، توئیتر، لینکدین، پینترست، گوگل پلاس، فلیکر یک اکانت بسازید و بوسیله ابزار هایی مانند hootsuite، buffer و ifttt به طور اتوماتیک به انتشار مطالب سایت خود در این شبکه ها بپردازید .
نکته مهمی که وجود دارد گرفتن بازخورد و بک لینک از فعالیت در شبکه های اجتماعی است. مثلا فعالیت در گوگل پلاس و ارسال منظم مطلب در آن، فقط برای گرفتن بک لینک که سیگنال‌های قدرتمندی برای گوگل محسوب می‌شوند مناسب هستند.

تاثیر هشتگ بر شبکه های اجتماعی