طراحی سایت خوب، یکی از گام های ابتدایی در به وجود آوردن برندها است. برند ها یا نام تجاری شرکت ها در حقیقت معرف شما در میان مردم و جامعه خواهد بود. یکی از راه های برندسازی سریع و موثر طراحی سایت برند سازی می باشد. طراحی وبسایت به شما کمک می‌کند رفتارهای مصرف کنندگان را زیر نظر بگیرید، در مشتری ایجاد اعتماد کنید. از طرفی داشتن یک وبسایت تعاملی بسیار مهم و ضروری است و به عنوان یک بخش جدانشدنی از هویت برند، بازاریابی آنلاین، بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در موفقیت تجارت شما دارد. اما در رابطه با طراحی سایت برای برندسازی چند سوال مهم پیش می آید:

  • برای دیده شدن و شناخته شدن چه کارهایی باید انجام دهیم؟
  • طراحی سایت چگونه می تواند به برند سازی کمک کند؟
  • در طراحی سایت برای برند سازی به چه نکاتی باید توجه بیشتری داشته باشیم؟

عواملی که در طراحی وبسایت به عنوان ابزار برندسازی مورد استفاده قرار می گیرند :

۱-انتخاب نام در طراحی سایت برای برندسازی

انتخاب یک نام مناسب در طراحی سایت برای برند سازی اولین و شاید مهمترین کار می باشد. نام تجاری یا برند در واقع چیزی است که شما می خواهید افراد با شنیدن آن سریعا شرکت و محصولات شما را به یاد بیاورند. برخی از ویژگی های نام های تجاری در طراحی سایت برای برندسازی عبارتند از :

• سریع و آسان باشد : نام تجاری در طراحی سایت برای برند سازی باید آسان و سریع بوده و به یاد نگه داشتن آن بسیار راحت باشد.

• جذاب و با کیفیت باشد : جذابیت نام تاثیر زیادی در به یاد ماندن نام تجاری و وب برندینگ داشته و افراد را برای محصولات شرکت کنجکاوتر می کند

• خاص باشد : خاص بودن نام تجاری در طراحی سایت برای برند سازی باعث پیشرفت سریع تر و راحت تر شما در بازار رقابت خواهد شد.(تک باشید تا راحت تر دیده شوید.)

• حس خوب و مثبتی ایجاد کند : نام تجاری در طراحی سایت برای برند سازی باید در افراد ایجاد اشتیاق کرده و آن ها دید مثبتی به کسب و کار و محصولات شما داشته باشند.

• بین المللی و بدون مرز باشد: شاید در ابتدای کار شرکت و کسب و کار شما کوچک بوده و تنوع خدماتی و محصولاتی کمی داشته باشد، ولی به این نکته توجه داشته باشید که فضای پیشرفت همیشه وجود خواهد داشت پس بزرگ فکر کنید تا بزرگتر شوید! و روزی را تصور کنید که وارد بازار های جهانی شده و کسب و کار خود را بین المللی خواهید کرد.

• القا کننده ی بهترین ها باشد : یک مثال : ” اگر تمامی دنیا پر از گوجه و گوجه کار باشد ، باز هم گوجه های خوب مشتری خودشان را خواهند داشت.”پس نگران رقیبان کسب و کار خود نباشید،و در عوض به کیفیت محصولات و خدمات خود توجه بیشتری داشته باشید.

• در انتخاب نام زیاد مد گرا نباشید : مد ها روز به روز عوض شده و زودگذر هستند، سعی کنید نامی که انتخاب می کنید شیک و بروز باشد ولی بیش از حد مدگرایانه نباشد (در این رابطه بلند مدت فکر کنید.)

۲- لوگو

طراحی یک لوگوی مناسب برای برند شدن نیز یکی از ملزومات است و توجه زیادی را می طلبد. به طور مثال زمانی که نام برندهایی مانند کوکا کولا، مرسدس، مک دونالد و … را می‌شونید می‌توانید به طور اتوماتیک تصویر لوگوهای آنان را در ذهن خود بکشید. اکثر برندهای مهم، اسامی کوتاه و مختصری دارند که با خلاقیت و ابتکار طراحان به گونه‌ای منحصر به فرد خلق شده اند. برخی از این برندها، ترکیب اختصاری از حروف اول نام کامل شرکت یا مالکان و مؤسسان اولیه آن هستند. لازم به ذکر است که لوگو، برند شما و هویت تجاری شما نمی‌باشد، طراحی لوگو طراحی برند یا برندسازی و طراحی هویت تجاری همگی دارای نقش‌های متفاوتی می‌باشند که در کنار هم تصویری از تجارت و محصولات را ارئه می‌دهد. از این رو لوگوی قوی بخش مهمی از استراتژی برندسازی شماست.

۳- رنگ و فونت

رنگ یک ابزاریست قدرتمند که احساسات را در افراد ایجاد می‌کند و رنگ مورد استفاده برای وبسایت تعیین می‌کند که چگونه شما توسط مشتریان دیده می‌شوید. بنابراین مطمئن شوید فونت‌ها و رنگ‌ها بر روی سایت شما برند شما را تکمیل می‌کنند. در مورد اینکه چگونه اپل از رنگ سفید برای انتقال پاکیزگی استفاده می‌کند فکر کنید و یا به عنوان مثال اگر کسب و کار شما مرتبط با باغبانی است برای حس آرامش از رنگ‌های سبز یا گل‌های رنگی روشن استفاده کنید و آنها را با یک فونت ساده و واضح ترکیب کنید. باید سعی کنید از رنگ‌ها و فونت‌های در وبسایت خود استفاده کنید  که نشان دهنده محصولات شما باشد.

۴-محتوای وبسایت

محتوای وبسایت، شانس شما برای صحبت کردن مستقیم با مشتریانتان است. کیفیت و نوع محتوای سایت، بخش مهمی از چگونگی آنچه که برند شما می‌رساند را بازی می‌کند.  اگر می‌خواهید برند شما پر ابهت و قابل توجه باشد ، باید محتوای با کیفیت برای نشان دادن آن ایجاد کنید. بازدیدکنندگان سایت خود را به سوی خود بکشید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات و مطالب ارزشمندی را به آنان ارائه می‌کنید که ارزش آن را دارد که در آینده دوباره به وبسایت شما برگردند. باید وبسایت خود را با تصاویر خیره کننده، اطلاعات ارزشمند و جذاب، و هر مورد ابتکاری و معتبر متناسب با بازار خود بروزرسانی کنید.

۵- استفاده از نوآوری

بسیاری از ویژگی های جدید و نوآورانه ای وجود دارد که شرکت ها قادر به استفاده از آنها در طراحی کلی وب سایت خود می باشند. بسته به ادراک مورد نظر از برند خود، ممکن است بخواهید از جدیدترین ویژگی‌های طراحی در طرح های خود استفاده کنید یا با عناصر طراحی کلاسیک کنار بیایید. به طور کلی یک طراحی وبسایت عالی و کاربر پسند، می‌تواند در هویت سازی و نمایش برند شما تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین تا آنجا که امکان دارد قابلیت دیده شدن برند خود را افزایش دهید. از وبسایت خود برای ساختن برتری برند شرکت خود و برای تحقق بخشیدن جهت داشتن یک برند قوی استفاده کنید.