بهینه‌سازی متا تگ‌ها یک امر مهم و ضروری در سئو سایت محسوب می شود . خزنده‌های موتور جستجو، متا تگ‌ها را برای دانستن اینکه صفحه مورد نظر در رابطه با چه موضوعی صحبت می کند، بررسی می‌کنند.
همچنین برخی اوقات ایندکس شدن محتوای وبسایت شما، بر اساس برخورد ربات‌های گوگل با متا تگ‌های وبسایت است.
متا تگ ها در بخش head فایلهای HTML قرار می گیرند. همچنین متا تگها را می توان در body قرار داد اما توصیه نمی شود زیرا برخی از بروزرهای قدیمی این تگها را درست تشخیص نداده و صفحه وب را به درستی نمایش نمی دهند.
در این مقاله از سایت سمانیک با مهمترین متاتگ ها آشنا می شویم .

متاتگ‌های موثر در سئو

انواع متا تگ‌ها

۱-meta title

تگ‌های عنوان در واقع اولین تصور صفحه شما را در ذهن خوانندگان ایجاد می‌کنند. سفارشی‌سازی تگ عنوان مهمترین بخش بهینه‌سازی متا تگ‌ها می‌باشد.
این تگ در تمام صفحات HTML در بخش head باید حضور داشته باشد. این تگ در دو مکان به نمایش در می آید یکی در tab بروزر کاربران و دیگری در صفحات حاصل از جستجو یا SERP.
در موقع نوشتن عنوان باید دو آیتم به کار بردن کلمه کلیدی و طول عنوان را در نظر گرفت.
متن مناسب برای عنوان بهتر است حاوی کلمات کلیدی باشد و همچنین بهتر است کلمات کلیدی در ابتدا آورده شوند و از تکرار کلمات کلیدی پرهیز کنید. نکته دیگری که در رابطه با عنوان باید به آن توجه داشته باشید طول عنوان هست، سعی کنید طول عنوان بیشتر از ۷۰ کاراکتر نشود زیرا گوگل در SERP بیشتر از ۷۰ کاراکتر را نمایش نمی دهد.
سعی کنید در این موارد قوانین K.I.S.S (کوتاه و ساده نگه داشتن) را رعایت کنید.

۲-Meta Description

این تگ که یکی از پرکاربردترین متاتگ ها می باشد به موتورهای جستجو یک توضیح مختصر در رابطه با صفحه وب می دهد. یک متا تگ توضیح خوب متنی است که علاوه بر این که در کاربر ایجاد انگیزه می کند تا کاربر برای ورود به صفحه ترغیب شود حاوی کلمات کلیدی نیز می باشد. تعداد کاراکترهای پیشنهادی برای این متا تگ ۱۶۰ کاراکتر می باشد. سعی کنید حداکثر دو بار کلمات کلیدی را تکرار کنید.
لازم به ذکر است که متای عنوان (meta title) و متای توضیحات (meta description) بر روی نتایج موتور جستجو نشان داده می‌شوند.

۳-Meta Robots

متا تگ Robots

کاربرد متا تگ Robots برای کنترل ایندکس کردن صفحه توسط موتورهای جستجوگر می‌باشد.
یکی از کارهایی که می‌توان با متا تگ Robots انجام داد این است که می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که چه صفحاتی از سایت شما را ایندکس کنند و یا لینک خاصی را از صفحه یا سایت شما دنبال نکنند. این متا تگ جزو سئوی داخلی سایت محسوب می‌شود؛ به این دلیل که تغییرات و اعمال آن بر روی صفحات سایت را کاملا باید مدیر یا مهندس سئوی آن سایت انجام دهد.
در واقع بوسیله این تگ شما می توانید از ایندکس شدن محتوای تکراری جلوگیری کنید. منظور از محتوای تکراری زمانی است که یک صفحه دارای دو یا چند URL باشد مانند www.domain.com/page.html و domain.com/page.html که اگر جلوی ایندکس شدن URL های اضافی گرفته نشود رتبه آن صفحه بین URL های تکراری تقسیم می شود.

۴-Meta Keywords

متا تگ کلمات کلیدی مشخص کننده کلمات کلیدی اصلی مرتبط با صفحه وبسایت هستند که موتورهای جستجو در هنگام جستجوی کاربر به نمایش در می‌آورند؛ به عبارت دیگر بیانگر کلماتی است که بازدیدکنندگان سایت شما ممکن است با جستجوی آنها به وبسایت شما برسند.
در گذشته این تگ تاثیر بسیاری در الگوریتم موتورهای جستجو داشت اما امروزه هیچ تاثیری بر روی رتبه بندی اکثر موتورهای جستجو مطرح ندارد.

نتیجه گیری

در نهایت این طور می توان نتیجه گرفت که به طور کلی دو متا تگ توضیحات و روباتها و همچنین عنوان صفحه میتوانند در سئو سایت شما نقش داشته باشند. اما نقش آنها زیاد پررنگ نیست و بیشتر در SERP و ترغیب کاربر به ورود به سایت نقش دارند. درباره کلمات کلیدی هم باید گفت اگر چه اهمیت آنها مانند گذشته نیست، اما استفاده نکردن از آنها می‌تواند بر روی رتبه وبسایت شما تأثیر منفی بگذارد.

البته فرآیند سئو زمان بر و طولانی است. ما در مجموعه سمانیک علاوه بر خدمات سئو و بهینه سازی وبسایت خدمات بازاریابی اینترنتی، طراحی سایت ، طراحی اپلیکیشن نیز ارائه می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.