پروسه‌‌ی لینک سازی، فعالیتی است که یک کسب و کار خاص را به مخاطب آن کسب و کار می‌‌شناساند و آن را پیوسته ترویج می‌‌دهد؛ کاری که به آن بازاریابی نیز گفته می‌‌شود.
لینک سازی یا ساخت بک لینک برای وب سایت همیشه امری ضروری تلقی شده است و موتورهای جستجو نیز به این موضوع اهمیت بالایی داده اند. این مورد ثابت شده است که لینک‌ها دیگر یک بخش معمولی از سئو نیستند. توانایی لینک‌ها در محبوب کردن، کسب اعتبار و بازدید کننده‌های بیشتر می‌باشد.
در این مقاله از سایت سمانیک به متدها و روش‌هایی که می‌توانند به شما در ساخت لینک‌ های هدفمند و مفید کمک کنند اشاره می کنیم.

۱-لینک دادن به وب سایت های معتبر و هم رشته شما

لینک دادن و یا اشاره به این سایت‌ها می‌تواند قابلیت لینک دهی سایت شما را بالا ببرد و شما را به عنوان یک مرجع معرفی کند. البته توجه داشته باشید که این کار نباید به صورت خیلی زیاد انجام شود زیرا می تواند اثر منفی داشته باشد.

۲-ایجاد تعامل با کاربران و مشتریان

ایجاد ارتباط، یکی از حیاتی‌ترین اصولی است که در تجارت امروزی باید رعایت شود. از طرف دیگر، اینترنت ارتباطات مردم را آسان‌تر کرده است. شما می‌توانید از این مزیت تمام استفاده را ببرید و با دیگر وب سایت‌های مشابه یا همکار صحبت کرده، مشورت بگیرید و از ایده‌های مختلف آن‌ها درس بگیرید. برای ایجاد ارتباط و تعامل روش های مختلفی وجود دارد.

برخی از مهم‌ترین این روش‌ها عبارت‌اند از:
• بخش نظرات وبلاگ‌ها و سایت‌ها
• انجمن‌ها (فروم ها)
• توسعه دادن ارتباط‌ها از طریق Email
• دعوت به پیوستن اعضاء و کاربران به شبکه‌های اجتماعی شما
• بخش سؤال و جواب‌های رایج (FAQ)
در واقع ایجاد ارتباط صحیح با سایت‌های دیگر یا بازدید کنندگان به شما کمک می‌کند تا فرصت بهتری برای گسترش و به اشتراک گذاری مطالبتان پیدا کنید.

۳- پیوستن به گروه های فعال در زمینه کاریتان

با توسعه اینترنت در سال های اخیر بستری برای علاقه مندان در حوزه های مختلف فراهم شده تا بتوانند به گفتگو و تبادل نظر با هم بپردازند. ایجاد چنین فضایی برای حضورعلاقه مندان و مشتریان می تواند باعث شهرت برند تجاری شما شود و در نهایت این محبوبیت به تبدیل شدن سایت شما به یک سایت لینک پذیر کمک می کند.

۴-انتشار مطالب سایت در سایت های محبوب و پربازدید

با انتشار مطالب وب سایت خود در وب سایت هایی که دارای قابلیت لینک پذیری هستند و از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند می توانید لینک های خوبی دریافت کنید.
خیلی از وب سایت‌های معروف و پربازدید بزرگ وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها مطلب انتشار دهید. برای این کار ابتدا باید زمینه کاری خود را به خوبی بررسی کرده و ببینید چه مراجع معتبری در این زمینه فعالیت می‌کنند. سپس مطالب با کیفیت خود را همراه با لینک منبع خودتان در این سایت‌ها منتشر کنید.

۵-بازبینی مطالب سایت و تعیین اهداف جدید

با این کار شما می توانید مطالب خود را مطابق با روش های جدید لینک سازی ، لینک دهید.
شما باید بتوانید محتوای مطالبتان را به کمک سایت‌های مختلف و ابزارهای گوناگون به اشکال و فرمت های مختلف تغییر دهید تا با این کار لینک‌های بسیار بیشتری جذب کنید.
می توانید مطالب خود را در فرمت های زیر منتشر کنید :
• ویدئوهای آموزشی
• ارائه به صورت اسلاید یا Slide Presentation
• داده نمایی یا Infographic
•کتاب‌های الکترونیکی یا E-Books

۶- نقل قول ویدئوها و مطالب سایت‌های معتبر در زمینه کاری خودتان

با نقل قول کردن ویدئو ها و مطالبی که در وب سایت های دارای اعتبار و هم زمینه با کسب و کار شما منتشر شده اند، محبوبیت سایت خود را افزایش دهید.
این کار مزیت‌های زیادی دارد از جمله:
• این روش به شما این امکان را می‌دهد تا یک مطلب لینک پذیر (Linkable) ایجاد کنید.
• به شما کمک می‌کند تا به اهداف پیش رویتان نزدیک تر شوید.

•این کار باعث می‌شود تا شما راحت تر بتوانید با مشتریان و کاربران وب سایت خود ارتباط برقرار کنید.
• می‌توانید مستقیماً از آن‌ها لینک دریافت کنید و ممکن است مطالب و متون نوشته شده شما هم به اشتراک گذاشته شود.

۷-استمرار و تداوم در اشتراک گذاری مطالب

همان‌طور که گفتیم، انتشار مطالب به صورت منظم در سایت‌هایی که در زمینه کاری شما هستند بسیار بهتر از این است که لینک مطلب خود را در هزاران وبلاگ معمولی و متوسط آن‌هم به صورت وبلاگ نویسی مهمان یا Guest Blogging قرار دهید.
برای لینک سازی باید مطالب را به صورت مداوم و منظم به اشتراک گذارید.

۸- صفحات پروفایل قدرتمند در شبکه های اجتماعی

صفحات پروفایل یا به فارسی نمایه صفحاتی حاوی مقداری کم و مختصر از اطلاعات مربوط به مشخصات شخصی شما و وبلاگ یا وب سایت شما می‌باشد. استفاده از صفحات پروفایل برای جذب لینک به سایت شما راه مناسبی است.
برای جذب کاربر برای کلیک بر روی لینک سایت شما، صفحات پروفایل خود را در شبکه های اجتماعی تقویت کنید.

نکاتی برای داشتن یک صفحه پروفایل جذاب در شبکه های اجتماعی
• نوشتن و نمایش دقیق جزییات و مشخصات پروفایل
• ویرایش دقیق و کامل مشخصات خود
• UR پروفایل خود را سفارشی کنید
• انتخاب یک تصویر نمایه صحیح

۹-ایجاد سایتی جذاب و خواندنی

یکی از آسانترین راهها برای لینک سازی ایجاد وب سایتی است که دارای جذابیت بالایی باشد. این جذابیت هم از جانب محتوا و هم از حیث طراحی سایت مهم است.

نحوه ساخت بک لینک رایگان