مسئله هشتگ چیزی فراتر از دسته‌بندی مطالب در یک جا است و یادگیری نحوه استفاده و فهم اهمیت کاربرد آن برای کسب‌وکارها در دنیای دیجیتال امری بسیار مهم است.
هشتگ عبارت است از کلمه یا عبارتی متشکل از حروف و اعداد که بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی این موضوع برای دیگر اعضای شبکه اجتماعی راحت تر شود.

هشتگ در در دنیای مدرن امروزه به یکی از مهمترین علامت‌های رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است. اولین بار در سال ۱۹۸۸ دنیس ریچی خالق زبان برنامه‌نویسی C، از علامت هشتگ(#) برای دسته‌‌بندی و متمایز کردن کلمات مهم و کلیدی برنامه‌نویسی از سایر کلمات و عباراتی که در داخل کد برنامه می‌آمد، استفاده کرد.
زمانی که در ابتدای یک کلمه از علامت هشتگ استفاده می کنید دیگر یک کلمه ساده نیست و تبدیل به یک لینک شده است که با کلیک کردن روی آن به محتوای مرتبط با آن کلمه هدایت می شوید.
در واقع همان طور که کلمات کلیدی باعث می شود محتوا در معرض دید کاربران قرار گیرد، هشتگ ها نیز باعث جذب مخاطب می شوند و کمک می کنند تا به محتوا و هدف مورد نظر برسیم دقیقا مانند کاری که کلید‌ واژه‌های سودمند و مناسب با برندینگ یک کسب‌وکار می‌کنند.
هشتگ فیس‌بوک، هشتگ اینستاگرام، هشتگ تلگرام، هشتگ گوگل پلاس و… از کاربردی‌ترین هشتگ‌ها محسوب می شوند.

تاثیر هشتگ بر شبکه های اجتماعی

هشتگ در توییتر

در توییتر، از هشتگ با هدف تعامل بیشتر کاربران با یکدیگر و نوعی گزارش دهی از بایت یک اتفاق، رویداد، معرفی برند، تاریخ، روز و… استفاده می شود و برای اینکه همه توییت ها در یک جا جمع آوری شوند از یک هشتگ استفاده می شود. استفاده از یک هشتگ برای هر توییت تقریبا به یک فرهنگ تبدیل شده اما اگر بخواهید که برای توییت خود موقعیت جغرافیایی اضافه کنید باید از دو هشتگ استفاده کنید.

هشتگ در اینستاگرام

هشتگ گذاری در اینستاگرام بر افزایش فالوورهای یک برند تجاری بسیار تاثیرگذار خواهد بود، بویژه اگر این هشتگ در رابطه با نیازهای مهم جامعه تدوین شده باشد.

انواع هشتگ ها در اینستاگرام
هشتگ‌های توصیفی:

برای بیان حس نویسنده از محتوایی که نوشته است استفاده می شود .

هشتگ‌های رویداد‌ها:

در صورتی که قصد دارید مناسبتی یا خبری و… را اطلاع رسانی کنید می توانید از هشتگ های رویداد استفاده کنید. می توانید تصویرهای مرتبط با رویدادی که اتفاق افتاده قبل، بعد و درحین برگزاری را به وسیله یک هشتگ در یک جا جمع‌آوری کنید.

هشتگ‌های مکانی:

برای اعلام مکان خود و یا کسب و کارتان برای مخاطبان از هشتگ های مکانی استفاده کنید.

هشتگ کمپین:

ممکن است در مدت کوتاهی به خاطر یک مسابقه یا رویداد خاص، از هشتگ خاصی استفاده شود.

میزان استفاده از هشتگ ها محدود است و در هر پست نباید بیشتر از ۳۰ هشتک استفاده کرد ولی حد موردنظر برای استفاده استاندارد عددی بین ۳ تا ۹ می باشد.

هشتگ در تلگرام

اساس تلگرام محتوا است زمانی که با تعداد بسیاری عکس روبرو هستید می توانید از هشتگ ها برای ساماندهی استفاده کنید .
همچنین برای مدیریت کانال هایتان و زمانی که شما پیام هایی را به گروه می فرستید می توانید با هشتگ آنها را در یک جا مشاهده کنید و زمانی که می خواهید بدانید که به چه افرادی پیام فرستادید می توانید پیام ها را هشتگ گذاری کنید .
هشتگ‌گذاری مناسب مانند یک بهینه‌سازی سئو عمل می‌کند و باعث می شود محتوای شما به سرعت در معرض دید قرار گیرد و جذب ترافیک را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد اما در طولانی مدت اثر خود را به نسبت سئو از دست می‌دهد پس باید فرآیند بهینه سازی وبسایت هم موازی با هشتگ‌گذاری انجام شود.