از ایمیل مارکتینگ می توان به عنوان یکی از ابزارهای رایج و قدرتمند در بازاریابی اینترنتی نام برد. از پست الکترونیکی یا ایمیل به عنوان روشی برای برقراری ارتباط تجاری با مشتریان استفاده می شود. در واقع می توان گفت که هر ایمیل تبلیغاتی که به یک مشتری و یا فردی که به عنوان یک مشتری بالقوه تلقی می گردد، ارسال شود جزیی از پروسه ایمیل مارکتینگ محسوب می شود.

ایمیل مارکتینگ

 

البته ایمیل مارکتینگ کاربردهای متعددی دارد از جمله :

۱- ارسال ایمیل به مشتریان کنونی برای مستحکم تر کردن روابط تجاری با آنها و معرفی سایر خدمات

۲- ارسال ایمیل برای جذب مشتریان جدید و یا معرفی یک محصول

شما باید در هر کسب و کار اینترنتی که هستید، هدف اول خود را فقط و فقط جلب اعتماد مشتری قرار دهید. چرا که در اینترنت و فضای مجازی حرف اول را اعتماد می زند. در نتیجه سعی کنید با جلب اعتماد مشتریان  هدف و افرادی که از سایت شما بازدید می کنند ایمیل های آنها را بدست آورده و جمع آوری کنید. در ایمیل مارکتینگ هدف شما نباید صرفا فروش محصولات باشد. در ابتدای کار باید هدف شما از ارسال ایمیل ها دادن اطلاعات آموزشی و مفید به مخاطبان باشد و بعد از مدتی می توانید محصولات خود را هم در ایمیل ها تبلیغ کنید. با این کار اعتماد مشتریان به شما و سایت شما بیشتر شده و بعد از مدتی به مشتریان وفادار شما تبدیل می شوند .

اما در فرستادن ایمیل ها افراط نکنید زیرا باعث رنجش مشتریان می شود و به احتمال زیاد ایمیل های شما را باز نخواهد کرد. البته تعداد ایمیل های ارسالی شما کاملا بستگی به حوزه کسب و کارتان دارد اما به طور کلی می توان گفت هفته ای یکبار و در زمان مشخص برای فرستادن ایمیل مناسب است. رعایت این نکات ساده می تواند به موفقیت کسب و کار شما کمک زیادی کند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

۱- بیشتر از ۵۰% از کاربران اینترنت هر روز از ایمیل استفاده می کنند.

۲-تعداد این کاربران بسیار زیاد است. به عنوان مثال تعداد کاربران اینترنت در ایران حدود ۱۸ میلیون نفر تخمین زده شده است .

۳-امکان دسته بندی و تفکیک مخاطبین به راحتی وجود دارد. این امر تبلیغات را هدفمند فراهم می کند.

۴-گستره این بازار به اندازه کل کشور و یا حتی کل کاربران اینترنت در دنیاست.

۵- این روش از سرعت بسیار بالاتری نسبت به سایر روش ها برخوردار است بطوریکه شما تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا اینکه متنی پر محتوی غنی و جذاب طراحی کنید، ارسال این متن به صدها هزار نفر فقط به اندازه یک کلیک کردن زمان نیاز دارد.

۶- هزینه ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر روش های تبلیغاتی بسیار کم تر است. اگر صاحبان یک تجارت خودشان اقدام به انجام این کار کنند و یا حتی از طریق یک کمپانی ایمیل مارکتینگ پروسه ایمیل مارکتینگ را طی نمایند، هزینه های این پروسه بسیار کمتر از سایر روش های بازاریابی خواهد بود و می توان گفت که حتی هزینه های آن در برخی مواقع یک دهم سایر روش های بازاریابی آنلاین خواهد بود.

۷- انعطاف پذیری و قابلیت بررسی آماری ایمیل مارکتینگ میزان موفقیت آنرا بالا می برد. با استفاده از نرم افزار ها و ابزارهای متعددی که برای بررسی آماری نتایج ایمیل مارکتینگ به بازار عرضه گردید است شما می تواندی با دقت بسیار زیادی میزان موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ خود را تخمین بزنید و همچنین عکس العمل افراد به ایمیل های ارسالی خود را به صورت آماری مورد بررسی قرار دهید.

اما یکی از بزرگترین معایب ایمیل مارکتینگ این است که اگر ایمیل به اینباکس کاربر نرود به احتمال بسیار زیاد اصلا خوانده نمی شود زیرا کاربران اصلا پوشه اسپم خود را بررسی نمی کنند و ایمیل هایی که به پوشه اسپم بروند دیده نخواهند شد اما از این مطلب که بگذریم همچنان ایمیل مارکتینگ یکی از پر طرفدارترین راه های اطلاع رسانی به کاربران است.

در صورتی که در زمینه  دیجیتال مارکتینگ و روش های آن برای کسب و کار خود نیاز به مشاوره دارید با ما در تماس باشید.