انتخاب نوع کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مدیریت یک کمپین تبلیغات گوگل است. تعداد زیادی از افرادی که به تازگی با ادوردز آشنا شده‌اند از اهمیت کلمات کلیدی تبلیغ خود آگاهی ندارند و تصور می‌کنند که تنها با پرداخت پول می‌توانند لینک سایت‌شان را در نتایج جستجوی گوگل نمایش دهند. همین موضوع باعث می‌شود که بودجه کمپین آن‌ها طی مدت کوتاهی مصرف شود بدون اینکه هیچ تاثیر مثبتی برایشان داشته باشد.
اگر به تازگی با گوگل ادوردز آشنا شده‌اید، حتماً تعریف درستی از نوع کمپین تبلیغاتی‌تان و مخاطبان هدف خود داشته باشید. این مسئله به انتخاب صحیح کلمات کلیدی گوگل ادوردز و بهینه سازی کمپین تبلیغاتی‌تان کمک قابل توجهی می‌کند.
استفاده از انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز باعث افزایش بازدهی و کارآیی تبلیغ گوگل شما را می شود و به شما امکان می دهد تا بر اساس بودجه خود، ترافیک بیشتری داشته باشید.

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد تازه کار در حین راه اندازی تبلیغات گوگل مرتکب می‌شوند، استفاده نامناسب از کلمات کلیدی گوگل ادوردز و بی‌توجهی به انواع این کلمات است. شاید انتخاب کلمات کلیدی گوگل ادوردز به نظر دشوار باشد، اما زمانی که با انواع این کلمات کلیدی آشنا شوید مطمئنا تبلیغاتتان در گوگل به شکلی هدفمند به نمایش در می‌آید.

کلمات کلیدی گوگل ادوردز
به طور کلی ۴ نوع کلمه کلیدی در گوگل ادوردز وجود دارد:
۱- کلمات کلیدی Broad Match
۲- کلمات کلیدی Modified Broad Match
۳- کلمات کلیدی Phrase Match
۴- کلمات کلیدی Exact Match
در این مقاله به بررسی هر یک از این انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز می پردازیم .

۱- کلمات کلیدی Broad Match

کلمات کلیدی Broad Match، این کلمات کلیدی به شما اجازه دسترسی به بیشترین تعداد مخاطب را می‌دهد. زمانی که از این نوع کلمات کلیدی گوگل ادوردز استفاده می‌کنید به این معنی است که اگر کلمه کلیدی شما به هر شکلی در یک جمله جستجو شود، تبلیغ شما برای کاربر نمایش داده می‌شود.
در واقع وقتی از Broad Match استفاده می کنید، تبلیغ شما دارای این شرایط است که برای تمام کلمات موجود در کلمه کلیدی ای که استفاده کرده اید و بیننده جستجو می کند به نمایش گذاشته شوند. برای مثال اگر شما از کلمه بلیط هواپیما به صورت Broad استفاده کنید، تبلیغ شما ممکن است برای جستجوهای “بلیط های هواپیما”، “بلیط قطار”، “سقوط هواپیما” و… به نمایش در بیاید.
از آنجایی که Broad Match نوع پیشفرض کلمات کلیدی می باشد، بنابراین در استفاده از آن دقت کافی را داشته باشید.
Broad Match یک راه مناسب برای دریافت کلیک های زیاد است، اما تبلیغ دهنده ها باید با دقت به نتایج جستجوهای انجام شده نگاه کنند تا مطمئن شوند پولی که پرداخت می کنند، برای ترافیک ورودی غیر مرتبط نباشد.
درست است که کلمات کلیدی Broad Match ترافیک خوبی را به سایت شما منتقل می‌کنند اما از آنجایی که بیشتر این ترافیک نامرتبط است، بازدهی چندانی برایتان به دنبال نخواهد داشت و در اکثر موارد، تنها هزینه‌هایتان را افزایش می‌دهد.

AdWords Modified Broad Match -2

میتوان گفت که Modified Broad Match نوع محدودتر Broad Match می باشد . در واقع، کلمات کلیدی Modified Broad Match به شما اجازه می‌دهند تبلیغ‎‎تان به تعداد زیادی از جستجوکنندگان نمایش داده شود، و به طور هم‌زمان کنترل بهتری روی پخش تبلیغ خود داشته باشید.

در این نوع کلمه کلیدی از علائم “+” و “-” استفاده می شود. اگر شما از علامت “+” قبل از هر کلمه ای استفاده کنید، در زمان جستجو، حتما آن کلمه در عبارت جستجو شده وجود دارد. اما زمانی که از علامت “-” قبل از هر کلمه استفاده کنید، در زمان جستجو اگر آن کلمه در کنار کلمه ی کلیدی شما باشد، دیگر تبلیغ شما نمایش داده نخواهد شد.
به طور مثال : +دانلود+نرم افزار- رایگان
این نوع کلمه برای کلماتی که شامل دانلود و نرم افزارهستند به نمایش در می آید، ولی برای کلماتی که شامل رایگان می باشند، نمایش داده نمی شود.
نمایش: دانلود نرم افزار
عدم نمایش: دانلود نرم افزار های رایگان

۳- کلمات کلیدی Phrase Match

در این حالت تبلیغ شما زمانی نشان داده می شود که دقیقا همان عبارت و به همان ترتیبی که در جستجو انتخاب کرده اید وجود داشته باشد، اما کلمات دیگری نیز می تواند در ابتدا و انتهای آن عبارت قرار بگیرد .
برای مثال اگر شما در کلمه کلیدی از عبارت رزرو هتل استفاده کنید، این عبارت در جستجوهایی مانند رزرو هتل آنلاین، رزرو هتل اصفهان و… نمایش داده خواهد شد، اما برای جستجوهایی مانند رزرو آنلاین هتل به دلیل اینکه ترتیب قرار گیری‌ کلمات درست نیست نمایش داده نخواهد شد.
در این نوع کلمه ی کلیدی بدلیل اینکه جستجو می تواند شامل کلماتی قبل و بعد از عبارت مورد نظر باشد، قابل انعطاف است، اما امکان دارد ترافیک نامربوطی را هم وارد وب سایت شما کند.

۴- AdWords Exact Match Type

کلمات کلیدی Exact Match نیز نوع خاص و محدودشده‌ای از انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز هستند. در این نوع کلمات کلیدی، جستجوکنندگان تنها زمانی تبلیغ شما را در نتایج جستجو مشاهده می‌کنند که فقط کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو کنند.
برای مثال اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما خرید بلیط هواپیما باشد، تبلیغ شما فقط برای جستجوی “خرید بلیط هواپیما نمایش داده می شود و نه برای فروش بلیط هواپیما، نرخ بلیط هواپیما و … .
استفاده از کلمات کلیدی Exact Match در تبلیغات گوگل مشتریان واقعی شما و کسانی که به محصولات شما علاقه مند هستند را به سمت کسب و کار شما جذب می‌کند و باعث کاهش هزینه های ناخواسته می شود اما در مقابل ، ترافیک کمتری وارد سایت شما می شود .

در صورتی که در زمینه سئو و بهینه سازی وبسایت، روش های بازاریابی اینترنتی، طراحی سایت  و طراحی اپلیکیشن  نیاز به مشاوره دارید می توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.