به دلیل اینکه تقریبا تمامی  شبکه های اجتماعی رایگان بوده و به راحتی در دسترس بودن تمامی اقشار جامعه است پتانسیل بسیار بالایی برای معرفی محصولات و جذب مخاطب و مشتری جدید دارد که همین مسئله باعث شده استفاده از شبکه های اجتماعی در بازاریابی اینترنتی پر طرفدار باشد.

اتوماتیک سازی شبکه های اجتماعی
استفاده از شبکه های اجتماعی از نظر سئو هم تاثیر خوبی در رتبه سایت دارد و گوگل رسما اعلام کرده که محبوبیت یک سایت و برند در شبکه های اجتماعی مختلف در رتبه گوگل آن تاثیر دارد.
برای پیشبرد بازاریابی اینترنتی به ابزارهای حرفه ای نیازمند هستید. برای اینکه بتوانید وقت خود را برای پیاده سازی روشهای دیگر بازاریابی اینترنتی صرف کنید و در وقت خودتان صرفه جویی کنید، حتما از ابزارهای حرفه ای تحت وب استفاده کنید.
ابزارهایی مانند Hootsuite یا Tweetdeck هستند که شما می توانید اکانت های خود را از یک نقطه کنترل کنید. با استفاده از این ابزار و ایجاد یک پنل کاربری، شما قادر خواهید بود اکانت های مختلف خود در رسانه های اجتماعی گوناگون را از یک نقطه و از یک پنل واحد، مدیریت و به روز رسانی کرده و با این کار در بازاریابی اینترنتی خود زمان زیادی را صرف جویی خواهید کرد.
استفاده از این ابزار شما را قادر می سازد تا بتوانید آسوده تر، به اهداف بازاریابی اینترنتی خود دست پیدا کنید. علاوه بر همه موارد گفته شده، این ابزارها رایگان بوده و هیچ هزینه ای برای استفاده از آن ها نباید پرداخت کرد. با استفاده از این ابزار نه تنها می توانید اکانت های مختلف خود را با محتوای خوب به روز رسانی کنید، بلکه می توانید تمامی آن ها را در هر شبکه اجتماعی، مدیریت کنید.
یکی از مزیت های داشتن ذخیره ای از محتوای آماده، این است که شما می توانید از ابزاری مثل Buffer یا Socialoomph استفاده کنید تا بتوانید پست های خود را به صورت مرتب و خودکار منتشر کنید. اما این به این معنی نیست که تمام کار های مربوط به مدیریت شبکه های اجتماعی خود را به دست این ابزارها بسپارید و نقش خود را بی رنگ کنید. زیرا در این صورت شما از اصل هدف استفاده از رسانه های اجتماعی در بازاریابی اینترنتی دور خواهید شد.
ایده و هدف اصلی استفاده از رسانه های اجتماعی در بازاریابی اینترنتی، در ارتباط بودن و برقراری تعامل با پیروان و طرفداران شما است. نه این که مثل یک سایت خبرگذاری پشت سر هم مقاله های خود را منتشر کنید. با این کار، طرفداران و کاربران شما احساس می کنند که تمام این کارها را یک ربات انجام می دهد و این به منزله یک فرآیند بی روح است. پس سعی کنید در عین حالی که پست های خود را به صورت خودکار منتشر می کنید، ارتباط خود را با طرفداران حفظ کرده و شبکه های اجتماعی را خود مدیریت کنید.
می‌توانید محتوای وبلاگ خود و بروز رسانی‌های شبکه‌های اجتماعی را از قبل با ابزاری مانند CoSchedule همگام سازی کنید. این سرویس مفید به شما اجازه می‌دهد تا تقویم سرمقاله خود را در ارتباط با کانال شبکه‌های اجتماعی که می‌خواهید محتوایی را به اشتراک بگذارید، برنامه ریزی کنید.
البته باید در نظر داشته باشید که نمی‌توانید فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی خود را ۱۰۰% اتوماتیک کنید و این دقیقا همان چیزی است که شبیه به یک حساب کاربری رویایی خواهد شد. اگر بخواهید دنبال شوندگان بسیار زیادی داشته باشید، اتوماتیک سازی آن را تضمین نمی‌کند. هنگامی که تعامل واقعی با مشتریان، هواداران و فالوورها داشته باشید می‌توانید انتظار لحظات خوبی را داشته باشید. همچنین افراد می‌توانند به آسانی متوجه شوند که یک حساب شبکه اجتماعی اساسا یک ربات است.